Nr 13 - Reisverslag uit Don Không, Laos van Jack en Marielle Cardinaal - WaarBenJij.nu Nr 13 - Reisverslag uit Don Không, Laos van Jack en Marielle Cardinaal - WaarBenJij.nu

Nr 13

Blijf op de hoogte en volg Jack en Marielle

16 Februari 2017 | Laos, Don Không

Hai allemaal! Nieuw blog, dit keer vanaf Laos, maar wel nog over onze tijd in Cambodja.

In Phnom Penh zijn we dus naar de killingfields, en de tsong sleng gevangenis geweest. De tuk-tuk chauffeur stopte eerst bij t paleis van de koning, waar we een uur rond hebben gelopen. Leuk om te zien, maar niet echt indrukwekkend... Beetje saai... En t verblijf vd koning zelf, mochten we die dag niet in... Naja... Maakt niet uit... Vanaf hier door naar de Tsong Sleng gevangenis. Dit was een school, die door de rode khemr ingenomen werd, en er dus een gevangenis van maakte. Hier werden mensen gruwelijk gemarteld, en gevangen gehouden, tot ze een valse bekentenis ondertekende, en vervolgens vermoord. Vreselijk om de verhalen te horen, en de foto's te zien! Sta er nog steeds versteld van dat mensen elkaar zulke dingen aandoen...
Vanaf hier gingen we door, naar de killingfields... Ik zag dat al niet meer zo zitten, want vond de gevangenis al best heftig. Daar duurt de tour een dik uur, met zo'n audio apparaat. Hier kun je dan ook de verhalen, van overlevenden beluisteren, en dat gaat dan wel door merg en been. Meeste moeite hadden we bij de killing tree... Hier werden baby's tegen aan geslagen, terwijl de moeder dan moest kijken. En vervolgens werd de moeder vermoord, en werden ze samen in een massagraf gedumpt! Na dat verhaal was ik er eigenlijk wel klaar mee, en hebben we de rest in een heel snel tempo doorlopen, want we wilde eigenlijk alleen maar weg! De rest vd dag allebei een beetje stil geweest, en erg onder de indruk!
Phnom penh is eigenlijk verder vooral een drukke, vieze stad. En waar je in de rest van Cambodja wel beetje relaxed kan zitten, moet je hier heel erg op je spullen letten. Zelfs in de tuk-tuk moet je, je tas vasthouden, want tis wel normaal dat een scooterjongen hem ff jat. Dus deze stad snel gelaten voor wat het was! Vanaf hier door naar Otres beach. Lekker paar dagen aan t strand gehangen, gezellig met een groepje aan de bbq, en een paar avonden geborreld! Prima plek dus! Vanaf hier door naar kampot. Leuk dorpje! Hier een dagje met de tuktuk meegeweest, naar de zoutbaden, een peperplantage, en naar de vismarkt in kep voor de lunch. Ook nog een dagje een scooter gehuurd, dus daar wat mee rondgecrossed, en savonds een sunset cruise gedaan, waar je dan vuurvliegjes ziet! Leuke dingen gedaan dus! Hier kwamen we Els weer tegen, en die reist een stuk met ons mee. Gezellig!!! Dus de bus naar Kampong chang gepakt, en hier 1 nachtje gebleven. Was meer om de lange reis te breken, want anders moesten we met de nachtbus, en dat zagen we niet zo zitten. Vanaf Kampong Chang met een mini bus naar Kratie. Wij dachten, gewoon een klein busje, en gaan. Niet dus! Met zn tienen in een 7 persoons busje proppen. Op zich niet zo erg, maar wel vervelend dat er nog het volgende mee moet: 5 plasma-tv's, tafels, stoelen, allerlei soorten gedroogd eten, een scooter, en een hele ( maar ook echt heeeele) grote bak met verse vis! En natuurlijk onze backpacks! Beetje proppen dus...voor 4 uur.... Jack zat fijn voorin naast de chauffeur, en Els en ik samen met onze nieuwe 2 cambodjaanse bff's achterin. En natuurlijk die bak met stinkvis tussen ons in... Oke.. Raampje open, want we moeten frisse lucht! Gaat de buurman ff eieren eten.. Ok.. Maakt niet uit! Maar toen die ze had gepeld waren dit groen/zwart uitgeslagen eieren.. En STINKEN! Niet normaal!! En of de raam dicht kan, want we rijden op n zandpad... NEEEEEE die raam blijft open kameraad! We hebben echt heel erg gelachen deze rit, maar die stank vergeet ik nooit meer! Dacht spuug hier die hele bus onder. Hahahaha. Maar Kratie gehaald, en daar een paar leuke dagen gehad. Met n tour naar een plekje geweest, waar je kon zwemmen, en een boottochtje gemaakt op de mekong river, en natuurlijk de zoetwater dolfijnen gezien! Nog een tempel bezocht, waar n ceremonie bezig was, en daarna nog een leuke avond gehad met de rest vt groepje! Nog een dagje rondgefietst op t eilandje aan de andere kant, dus allemaal prima dingen om te doen! Vanaf Kratie met de bus naar Laos. De chauffeur regelde onze visa, dus dat was wel ff makkelijk! En na de grensovergang in een open busje door naar de pier. Daar stond de boot klaar voor ons, om naar Don Det te gaan. Na een flinke discussie over onze tickets ( meneer dacht dat we nog ff gingen bij betalen) mochten we dan toch op de boot, en na een kwartiertje waren we op Don Det. Leuk hotel met zwembad geregeld. Dus allemaal weer prima te doen. Don Det is een super relaxed eilandje waar niet zo heel veel te doen is behalve een kajak tour. Maar wel leuk om ff met andere mensen te kletsen, en een avondje door te brengen. Kajak tour hebben we ook gedaan. Je ziet dan 2 watervallen, een tempel ( natuurlijk!) en weer de dolfijntjes! Leuke dag, en savonds met nog een paar mensen het laos-eten geproefd ( erg lekker) en nog gezellig geborreld. Maar hier hebben we t na 3 dagen wel gezien, dus een boottrip geregeld naar t volgende eiland: don kong. We zouden om 2 uur vertrekken, en om kwart over 4 was de boot er dan toch... Laos-time riep de man al... Tja... Doe je niks aan. Dus 2 uur varen over de mekong rivier, naar t volgende eiland. Eens kijken wat hier te beleven is! Maar we genieten volop, en we vinden t na t mooie australie ook weer fijn om in Azie te zijn! Zal snel wat foto's op fb gooien... Wifi is af en toe beetje traag...

Liefs,
Jack en Marielle.

• 16 Februari 2017 - 04:23

Ingrid:

Wat weer een prachtig en indrukwekkend verhaal. Geniet er nog van samen!!

• 16 Februari 2017 - 09:26

Remon & Claudia:

Poh poh wat weer een belevingen zeg....
    Super mooi maar idd o zo heftig even, zelfs om te lezen haha !
    Maar jullie hebben weer super genoten lieverds en daar gaat 't om, veel plezier in Laos en tot snelllll....
    Dikke knuf XXX

• 16 Februari 2017 - 10:22

May Schellekens:

Inderdaad weer mooi om te lezen. Jullie blijven gelukkig genieten en dat is het belangrijkste. Veel plezier in Laos en ook daar pas goed opelkaar....Tot snel...xxx

• 16 Februari 2017 - 11:17

Gerrie :

Wederom weer een heel avontuur
    Geniet er van en Let goed op elkaar
    Groetjes

• 17 Februari 2017 - 20:13

Wilma Bukkems:

Weer genoten van dit indrukwekkende verhaal maar jullie hebben ook weer veel gezien geniet er nog van

• 10 Maart 2017 - 23:43

Angelique:

Waat un verhaal weer most ff slikke beej t baby martelverhaal en weer lache beej t bus ..vis..rotte eike . Plasma tv verhaal mer top det jullie zoo genieten
    Liefs dikke kus van liek xxx