Nr 12 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jack en Marielle Cardinaal - WaarBenJij.nu Nr 12 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jack en Marielle Cardinaal - WaarBenJij.nu

Nr 12

Blijf op de hoogte en volg Jack en Marielle

30 Januari 2017 | Cambodja, Phnom-Penh

Hello Cambodia!

Ohhh wat is het hier mooi! Als je na een week al een oordeel kunt geven tenminste...

Goede vlucht gehad naar Bangkok vanaf Sydney, en toen nog 40 minuutjes naar Cambodja. Viel allemaal zat mee... Gelukkig! We vonden t wel ff spannend bij de douane met t visum regelen, maar das gelukkig goed gekomen. Hier kun je, je visum op de luchthaven regelen. Dus ff pasfoto en je paspoort afgeven, en dan wil t niks zeggen... Maar ik zag daar zo'n berg paspoorten liggen, dat ik t wel n beetje warm kreeg toen Jack de zijne al had, en de mijne nergens te bekennen was... Lichte paniek, want je paspoort is verrekus handig als je aan t reizen bent... Maar gelukkig kwam daar na een tijdje de meneer aan, met mijn paspoort! Jeuj!! Met de taxi meteen door naar t hotel. Daar nog een biertje gedronken, en toen maar op tijd naar bed, want allebei toch moe van de reis. De 1e dag een lekker luie dag bij t zwembad gehad, en savonds met de jongen van de poolbar pub street bezocht! Gezellig!! De volgende dag op tijd op, want we hadden de tuk-tuk geregeld naar de tempels van Angkor Wat. Daar de hele dag door de tempels gestruind, heerlijke lunch gehad! Hele fijne tuk-tuk chauffeur, dus die meteen geregeld als onze persoonlijke chauffeur. Hij blij, want hij had een week werk, wij blij, want deze reed tenminste op een tempo dat je ook nog wat van de omgeving ziet! Sommige crossen hier met volle vaart over de hobbelige en overvolle straten... Maar mr Savonn was een top chauffeur! Savonds kwamen we erachter dat "onze" Els ook in Siem Reap was, dus meteen afgesproken, en een kroegentocht gedaan. Hier sloten nog een jongen uit Schijndel aan (die denkt dat Weert in brabant ligt... TSSSK!!) en een jongen uit Haarlem. Super gezellige avond gehad! De volgende dag beetje uit kunnen slapen, want we gingen de zonsondergang bekijken bij de Angkor Thom tempel. Waren op tijd daar, dus we stonden op een mooi plekje. Vooral heel erg moeten lachen om de monniken die dan selfies doen maken... ( ik verwachte die niet zo bij de tijd) Erg mooie zonsondergang, en zeker de moeite waard! Op tijd naar bed want de volgende morgen om 5 uur met de tuk-tuk naar Angkor wat, voor de zonsopkomst. Gezellig samen met nog 1000 anderen.. Pfff zooo druk! Vonden t eigenlijk veel te druk, en door alle selfie sticks en high tech toestanden wat iedereen bij had, weinig kunnen zien, en me vooral lopen ergeren aan t geschreeuw ( je bent in een tempel, niet op de kermis) en het geduw! Maar goed.. Ook dat zal er wel bij horen. De rest van de dag de omgeving van Angkor wat gezien, en op t laatst nog langs een soort museum over de killing fields. Erg indrukwekkend, en die gaan we ook zeker nog bezoeken als we in die omgeving zijn. Savonds met een belgisch koppel een traditionele Khmer bbq gedaan. Erg lekker, maar vergeten een foto te maken. Houden jullie nog te goed, want weet niet hoe ik dat uit moet leggen zonder beeld..
Daarna nog maar een rondje Pub Street gedaan, en snachts kapot moe, na weer een super leuke avond bed in! De dag erna naar een floating village geweest. Hier staan de huizen op palen van zo'n 12 meter. Het water komt in het regenseizoen zo'n 10 meter omhoog, dus vandaag de hoge palen. Met een bootje hier een poosje rondgevaren, en weer erg mooi om te zien allemaal! Savonds nog een keer lekker uiteten, en dan de tas weer inpakken! Vanmorgen de bus geregeld naar Battambang. Een busrit van 4 uur, maar prima te doen. Hier zijn we 3 dagen gebleven, maar we vonden t eigenlijk net een dag te lang. Het is maar een klein dorpje, en niet zo heel veel te beleven. En doordat t chinees nieuwjaar is, was er veel dicht. Toch nog een tour gedaan met de tuk-tuk. Eerst naar de bamboo train. Dit zijn soort platformpjes op een treinstel. Hier deden ze vroeger de rijst mee vervoeren, maar nu is het n toeristen attractie. Best wel grappig, maar geen must do. Na dit ritje, door naar de killing cave. Je kon de trip omhoog te voet doen, of achterop n scooter. Aangezien we geen zin hadden om anderhalf uur omhoog te klimmen, gingen we met de scooter... Ook al hadden we van te voren gezegd dat die langzaam moest, hij ging met n behoorlijke vaart de berg op.. Goed vasthouden dus! Maar we kwamen veilig aan bij de Killing Cave. Dit is n grot waar vroeger de rode Khmer, mensen naar toe dreven, en ze dan van grote hoogte om laag liet springen of er vanaf duwde. Dit was om kogels te besparen. Afschuwelijk! En zo hoog was t niet, dus kan me voorstellen dat er genoeg mensen waren, die niet meteen dood waren... Lig je daar nog een poosje te creperen... Onmenselijk vond ik t... Ik denk dat ik de killing fields in Phnom phen heel heftig ga vinden! Maar we gaan er zeker naar toe!! Vanaf hier nog een tempel bekeken, en toen weer met de scooter omlaag... Doodeng vond ik het, maar Jack vond t wel lachen. Maar die had een oudere man die veel rustiger reed... Die kerel waar ik achterop de scooter zat, scheurde overal doorheen, en t was echt wel stijl omlaag.. Maar geen valpartij, dus alles ok! Hier nog een poosje beneden op t terras gezeten, want hier vlogen rond 6 uur de vleermuizen uit de grot. En dat waren er veel!!! Hebben een dik half uur staan kijken, en t hield niet op! We moesten toen terug naar ons hotel, maar onderweg hebben we nog een hele poos de "sliert" met vleermuizen kunnen zien. De volgende dag, niks speciaals gedaan. Beetje boekje lezen, en de bus naar Phnom Phen geregeld. Savonds nog ff face time, en toen naar bed. Vanmorgen vroeg de rugzak weer ingepakt, en 10 uur vertrok de bus. Zou half 9 zijn, maar hier komt t allemaal niet zo nauw, dus anderhalf uur wachten is normaal! Ritje van 6 uur, maar prima te doen! Was zelfs een stop voor lunch.. En iedereen ging aan de soep. En die zag er lekker uit!! Dus wij besloten om samen een soep te delen, en dan nog rundvlees met groenten en rijst te eten. Rundvlees was super lekker, maar die soep... Mijn god! We vonden de bouillon al een beetje raar smaken, maar goed! Toch ff de kip proeven... Oke.. Dit is vis.. Geen kip! Maakt niet uit, ook prima! Jack roert in die soep, en hij zegt... Ik hoor de vis tikken in de kom... Hadden we de vissenkop compleet met ogen en alles in onze soep! GADVER!! Dus de soep maar laten staan... Hahahhhaah. We moesten er vooral om lachen.. Helaas lag de camera nog in de bus, dus geen foto kunnen maken... Jammer!!! Want dit hadden we toch wel aan jullie willen laten zien. Verder een rustige busreis gehad, met maar 1 noodstop omdat er kinderen de weg over renden... Tussendoor paar keer moeten stoppen voor vee op de weg, maar das hier normaal!
Nu 1e avond in Phnom Phen. Grote stad, maar prima te doen. Gaan morgen naar de tsong sleng gevangenis, en naar de killing fields. Heel benieuwd naar! Ben nog aan t twijfelen om ook naar t weeshuis te gaan, maar daar ga ik nog een nachtje over slapen. Ben bang dat ik dat te zielig allemaal vind...
Nu op naar een terrasje voor wat eten en een heerlijk koud Angkor biertje!

Proost! En tot het volgende blog!

Liefs,
Jack en Marielle.

• 30 Januari 2017 - 14:04

Truus:

Hallo wereldreizigers, wat weer een schitterend verhaal. Ik kijk er altijd naar uit naar de belevenissen van jullie. Nog geen heimwee !!!! . Zal wel niet je hoeft maar een ticket te nemen. T vorige verslag heb ik niet kunnen openen?? de fotos zien er allemaal goed uit , dus genieten maar.

Groetjes en heel veel plezier samen Truus xx

• 30 Januari 2017 - 15:49

Gerrie:

Wou wat maken jullie toch veel mee de foto's waren mooi en jou verhaal lees ik met plezier, doe het je niet na nog een paar mooie maanden te gaan groetjes en tot gauw

• 31 Januari 2017 - 12:21

Ingrid:

Joh wat een avonturen weer!! En weer totaal anders dan Australie... Heul veul plezier daar! Geniet van de biertjes, de zon, cultuur en de visse-ogen in de soep! Haha! X

• 08 Februari 2017 - 00:31

Nicole :

lieve mensen,

wat weer een avontuur.Het is net alsof we meekijken!
    Ben heel benieuwd wat jullie van de Killing Fields vinden...
    Heb heer een film, daar ga je gegarandeerd van huilen.
    Maar geeft de killing tijd van de Rode Khmer weer. Dan krijgen jullie
    een indruk wat daar gebeurd is. Komen jullie hem maar samen een avondje
    kijken, als jullie in ons platte pannekoekenland terug zijn.
    In de tussentijd, heel veel plezier en geniet van jullie reis.
    Wij staan van een afstandje mee te genieten.
    Dikke kus van ons allemaal,
    Nicole en Maan, Justin, Milo en Fenna xxx